Sneakers sau pantofi de sport, cunoscuți și sub o mare varietate de alte denumiri, sunt pantofi concepuți în primul rând pentru sport sau alte forme de exerciții fizice, dar care sunt, de asemenea, utilizați pe scară largă pentru uzura casual de zi cu zi.
De la popularizarea lor de către companii precum Converse, Nike și Spalding la mijlocul secolului XX, aceștia au devenit îmbrăcăminte,[clarificare necesară], varietatea lor crescând exponențial pe multe piețe globale[clarificare necesară] Ca și alte părți ale industriei globale de îmbrăcăminte, producția de pantofi este puternic concentrată în Asia, nouă din zece pantofi fiind produși acolo.
Adidașii contemporani sunt în mare parte fabricați din materiale sintetice, iar materialele și procesul de fabricație produc, în medie, aproximativ 14 kg de emisii de CO2. unele companii încearcă să înlocuiască materialele mai durabile în fabricarea lor. Aproximativ 90% din pantofi ajung la gropile de gunoi la sfârșitul ciclului de viață.
Sneakersii au purtat o varietate de nume, în funcție de geografie și s-au schimbat de-a lungul deceniilor. Categoria mai largă care include adidașii este cea a pantofilor atletici. Termenul "pantofi atletici" este utilizat în mod obișnuit pentru pantofii utilizați pentru jogging sau alergare pe șosea și pentru sporturi de interior, cum ar fi baschetul, dar tinde să excludă pantofii pentru sporturi practicate pe iarbă, cum ar fi fotbalul de asociație și rugby, care sunt în general cunoscuți în America de Nord sub denumirea de "cleats" și în engleza britanică sub denumirea de "boots" sau "studs".
Cuvântul "sneaker" este adesea atribuit americanului Henry Nelson McKinney, care a fost agent de publicitate pentru N. W. Ayer & Son. În 1917, el a folosit termenul deoarece talpa de cauciuc făcea ca purtătorul pantofului să fie invizibil. Cuvântul era deja folosit cel puțin încă din 1887, când Boston Journal făcea referire la "sneakers" ca fiind "numele pe care băieții îl dau pantofilor de tenis". Denumirea "adidași" se referea inițial la cât de silențioase erau tălpile de cauciuc pe sol, spre deosebire de pantofii de casă cu talpă de piele tare și zgomotoasă. Cineva care purta adidași se putea "strecura", în timp ce cineva care purta pantofi standard nu putea. Anterior, numele "sneakers" fusese folosit de deținuții din închisoare pentru a se referi la gardieni[clarificare necesară] din cauza pantofilor cu talpă de cauciuc pe care îi purtau. Termenul "sneakers" este cel mai des folosit în nord-estul Statelor Unite, în centrul și sudul Floridei, în Australia, Noua Zeelandă și în unele părți ale Canadei. Cu toate acestea, în limbile engleză australiană, canadiană și scoțiană, "running shoes" și "runners" sunt termeni sinonimi folosiți pentru a se referi la adidași; acest din urmă termen fiind folosit și în limba hiberno-engleză. Tennis shoes și kicks sunt alți termeni utilizați în engleza australiană și nord-americană.
Echivalentul englezesc britanic al cuvântului sneaker în forma sa modernă este împărțit în două tipuri distincte:[dubitativ - discuție] pantofi de sport, pantofi de antrenament sau "pantofi de baschet" de calitate, predominant de exterior și la modă și, în schimb, pantofi ieftini cu talpă de cauciuc, cu talpă joasă și cu vârf de pânză, plimsolls, daps sau flats. În limba engleză Geordie, adidașii pot fi numiți și sandshoes, cizme de gimnastică sau joggers.
În Africa de Sud există mai mulți termeni pentru adidași, printre care pantofi de gimnastică, pantofi sport și takkies. Alte denumiri pentru adidași includ rubber shoes în engleza filipineză, track shoes în engleza din Singapore, canvas shoes în engleza nigeriană,[dubios - discuție] camboo ("camp boot") în engleza din Ghana și sportex în Grecia.
Cultura Streetwear
Sneakersii au fost o parte importantă a culturii hip hop (în principal Puma, Nike și Adidas) și rock 'n roll (Converse, Vans) încă din anii 1970. Artiștii hip-hop semnează contracte de milioane de dolari cu marile branduri, precum Nike, Adidas sau Puma, pentru a-și promova pantofii. Colecționarii de adidași, numiți "sneakerheads", privesc adidașii ca pe niște obiecte la modă. Companiile de adidași încurajează această tendință prin producerea de adidași rari în număr limitat, adesea la prețuri de vânzare cu amănuntul foarte mari. Adidașii modificați artistic se pot vinde cu peste 1000 de dolari în unități exclusiviste precum Saks Fifth Avenue. În 2005, a fost lansat un documentar, Just for Kicks, despre fenomenul și istoria sneakersilor.
Lasă un comentariu
Toate comentariile sunt moderate înainte de a fi publicate.
Acest site este protejat de hCaptcha și hCaptcha. Se aplică Politica de confidențialitate și Condițiile de furnizare a serviciului.